Mangel på magnesium

Mangel på magnesium

Kroppen vår består av mineraler. Noen av de brukes opp raskere enn andre. Det samme gjelder for vitaminer hvor noen er vannløselige og andre er fettløselige.

Noen mineraler er stress mineraler. Dette gjelder også for vitaminene. De fettløselige vitaminene er slik at de lagres lenger i kroppen vår mens de som er vannløselige kan kroppen kvitte seg med gjennom urin om man tar for mye av de.

De mineralene de fleste av oss mister gjennom stress er mineralene som vi kaller såkalte stress mineraler og som vi kan miste i høy hastighet gjennom sykdom, livet vi lever og at kostholdet vårt rett og slett ikke er godt nok fordi vi spiser for mye prosessert mat som inneholder for mye tilsetningsstoffer og syntetiske vitaminer og mineraler.

Jeg er overbevist om at alle sykdommer og symptomer vi har i dagens samfunn har sin årsak i at vi har mineraler i kroppen som er ute av balanse, og at om leger hadde kunnet lære seg mere om hvordan mineraler og vitaminer fungerer i kroppen vår hadde ikke så mange vært syke, ikke fått hjelp og hatt symptomer hvor man ikke finner ut hva som er feil.

Jeg har selv vært der, og har brukt 3 år på å helbrede meg selv og samtidig lese om hva som forårsaker sykdom og uhelse i kroppen vår.

I begynnelsen av innlegget mitt skrev jeg litt om disse stress mineralene som vi kan miste i stor hastighet gjennom sykdom, stress og om vi også har et kosthold som ikke er næringsrikt nok.

Magnesium er et av disse mineralene. Magnesium er et essensielt mineral som er bra for angst og stress og det har blitt kalt «naturens Valium» og «den opprinnelige chill-pillen.»

Magnesium er nødvendig for over 600 metabolske funksjoner i kroppen vår, men det er likevel det mineralet de fleste av oss mangler mest av grunnet livsstilen vår, maten vi spiser etc.

I løpet av de siste årene har inntaket av magnesium falt med hele 70%, mens de til som daglig lever med angst og depresjon har økt i veldig stor grad.

Dette er kanskje ikke tilfeldig.

Korrelasjonen mellom mangel på magnesium og angst er så sterk at forskere med vilje kan indusere angst hos lab rotter ved å frata dem magnesium.

Magnesium kan lindre angst og depresjon om man tar en magnesium type som kan virke slik at den påvirker GABA i positiv retning slik at magnesium kan binde seg til og stimulere GABA reseptorer i hjernen.

Når GABA er lav blir hjernen i «på» posisjon, og det blir vanskeligere og vanskeligere og slappe av.

Hvis du lett blir overveldet, uorganisert, alltid finner noe nytt å bekymre deg for, eller ligger våken med masse tanker som hvor hodet jobber på høygir, har du sannsynligvis lave GABA-nivåer.

Lav GABA er også assosiert med mange stressrelaterte lidelser, inkludert generalisert angstlidelse, panikkanfall, irritabel tarm-syndrom og ufrivillig bevegelsessyndrom som Parkinsons sykdom etc.

Overskudd av kortisol bidrar til angst, tåke i hjernen, depresjon, humørsvingninger, hukommelsestap, demens, konsentrasjonsproblemer, søvnløshet og psykiske lidelser av alle slag.

Magnesium begrenser frigjøring av stresshormoner og fungerer som et filter for å forhindre at de kommer inn i hjernen.

Carolyn Dean, MD, ND, forfatter av den flerårige bestselgeren Magnesium Miracle, har funnet magnesiummangel å være en viktig bidragsyter til angst og panikkanfall.

Hun forklarer at når du er under stress, skaper kroppen din stresshormoner som forårsaker en kaskade av fysiske effekter, som alle bruker magnesium.

Etter å ha studert effekten av magnesium i flere tiår, har hun funnet at koblingen mellom angst og magnesium er så sterk at hun ettertrykkelig uttaler at for å få slutt på angsten, må du øke magnesiumnivået.

Et av de vanligste tegnene på magnesiummangel er tretthet og krampe i muskler.

Stramme muskler får deg ikke bare til å bli anspent, de utløser faktisk fly-eller-kamp-responsen, som igjen frigjør stresshormonene epinefrin og kortisol.

Å ta magnesium kan hjelpe musklene til å slappe av og stoppe denne syklusen slik at «av» knappen kan bli slått av og man kan få bedre søvn, slappe av og ikke leve med blant annet angst og depresjon hver dag.

Symptomer på magnesium mangel kan være:

  • Angst eller panikkanfall
  • Hjernetåke
  • Avhengig av koffein
  • Forstopppelse
  • Mørke ringer under øynene
  • Bli lett skremt
  • Føle seg sliten
  • Føle seg svak og sliten etter trening
  • Hyppig hodepine
  • Manglende even til å håndtere stress
  • Søvnløshet
  • Mangel på fokus og konsentrasjon
  • Lavt blodtrykk
  • Lavt blodsukker
  • Muskel kramper
  • Tretthet i musklene
  • Føler seg aldri uthvilt selv etter en god natts søvn
  • Rastløse bein
  • Føle trang til salt

Tror du at du har mangel på magnesium, så sørg for at du støtter binyrene dine før du begynner med magnesium.

Binyrene trenger i første omgang:

  • Mineral salt
  • Kalium kilder
  • C vitamin uten citrat og askorbinsyre

Magnesium typer du kan bruke er:

  • Magnesium Malate
  • Magnesium Glycinate
  • Aussie Trace Minerals sine magnesium typer
  • Ancient Lakes Magnesium
  • Trace Minerals Concentrace Minerals
  • Trace Minerals Mega Mag
  • Diverse Magnesium oljer som kan smøres på huden
  • Det finnes flere typer, men generelt for alle typer du bør bruke er at de skal være rene og uten askorbinsyre, citrat ellet tilsatt urter eller lignende.

Disse magnesium typene kan kjøpes her: https://mineralbutikken.com/

Ta gjerne en blodprøve av Magnesium i RBC før du begynner for å avdekke ditt behov. Dette kan du bestille her: https://www.lab1.no/analyser/magnesium-i-rode-blodceller-rbc

Blodprøve hos lege avdekker ikke mangel på magnesium da denne blodprøven er i plasma.

En generell regel er å ta 11 mg Magnesium som vedlikeholdsdose pr. kg kroppsvekt. Mere om man har mangler.

Kilder: https://drjockers.com/gaba/

DEL

Gratis nyhetsbrev 

Vårt mål er å vise deg naturlige metoder for å gjenopprette din helse. Vi tro at om du gir kroppen de riktige byggeklossen, vil du bygge opp din styrke og vitalitet til det nivået kroppen din virkelig er ment for.